Van der Hoeven wil maatregelen treffen die telecombedrijven dwingt duidelijk te zijn over de kosten van mobiele abonnementen. Zo wil zij dat in een oogopslag duidelijk is hoe de tariefberekening tot stand komt, zoals bij het afronden van belseconden naar minuten. ‘Niet iedere provider gaat hetzelfde om met belminuten. Sommige providers brengen bij een gesprek van tien seconden al direct één minuut in rekening. Onderzoek onder 4.000 Nederlandse consumenten toont aan dat consumenten maar liefst 22 procent van de belbundel hiermee verliezen’, legt Harm Aarts, oprichter en directeur van DeLaagsteRekening uit. ‘Maar dit is slechts het topje van de ijsberg.’
Beltegoed is zeer beperkt houdbaar
Bij vrijwel alle providers is het overschot van het beltegoed zeer beperkt houdbaar. Op het moment dat een beller minder heeft gebeld dan het afgesproken maandbedrag, kan het overschot veelal alleen in de opvolgende maand worden meegenomen. Toch zijn er ook providers bij wie het overschot helemaal niet mee kan worden genomen naar de volgende maand. ‘De consument is zijn geld op deze manier wel erg snel kwijt. Kennelijk hebben belminuten een uiterste houdbaarheidsdatum’, zegt Aarts.
Daarnaast geeft hij aan dat het overschot van de belminuten alleen maar geldig is als de belkosten van de opvolgende maand ook op zijn gemaakt. ‘De telecombedrijven beginnen in de volgende maand meteen te rekenen met het nieuw ingekochte beltegoed. Pas als dit is opgemaakt, kun je het overschot van de vorige maand gebruiken. Bel je minder dan je maandelijkse tegoed, dan gaat het overschot van de vorige maand per direct verloren.’
Gratis sms-verdubbelaars zijn vaak niet gratis
Tal van providers adverteren met de zogenoemde sms-verdubbelaars. Consumenten kunnen hiermee twee keer zoveel sms-berichten versturen voor hetzelfde geld. Wat de meeste consumenten in de kleine letters van het contract echter niet lezen, is dat je deze sms-verdubbelaar op internet zelf moet activeren. ‘Op het moment dat een beller dit niet doet, kunnen de kosten enorm oplopen. De tarieven voor een sms buiten de bundel zijn immers aanzienlijk hoger dan binnen de bundel. Sterker nog, bij sommige abonnementen vallen de sms-kosten vaak niet eens in het abonnement.’
Ondoorzichtigheid in facturatie
Consumenten schatten hun belgedrag vrijwel altijd lager in dan de werkelijkheid. Het gevolg hiervan is dat zij soms over de bundel heengaan. De telecomproviders hanteren buitensporige bedragen voor bellen buiten de bundel. ‘Consumenten zijn zich hier meestal niet van bewust. Reden hiervoor is dat facturen betaald worden via een automatische incasso en telefoonrekeningen tegenwoordig niet meer worden opgestuurd naar mobiele bellers. Zij moeten deze uiterst ondoorzichtige facturen zelf op de website van de provider downloaden. Tal van consumenten nemen deze moeite niet en zien dus niet waardoor de extra kosten zijn ontstaan’, aldus Aarts.